Svar: Morgenmad til småbørn
3. januar 2018
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring morgenmad :)
Vi er alle forskellige, og det betyder også, at hvor nogen vågner og er sultne og parate til at spise med det samme, så er der nogen af os, som ikke kan spise morgenmad, før vi har været vågne i en time eller to... og det skal der naturligvis være plads til. Derfor er det vigtigt, at du ikke presser dine børn til at spise, hvis de ikke er sultne.
Det er dog en god idé at sikre dem en lille smule, så de får lidt ned i maven, før I kører hjemmefra, især fordi du nok ikke helt ved, hvornår de får mulighed for at få lidt mad... Det kan f.eks. godt være lidt frugt, smoothies og lignende, som du forsøger dig med nu. Ligesom det er rigtig vigtigt, at du sikrer dig, at de så har mulighed for at få noget at spise, når de et par timer senere faktisk er sultne. De bør ikke gå fra morgen til frokost uden mad...
Det er vigtigt, at deres sene morgenmåltid bliver et godt måltid og ikke bare en let og mere eller mindre tilfældig snack. Når vi anbefales at spise en god morgenmad ofte med et højt indhold af fibre og protein, så er det fordi det får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, det er med til at give vedvarende energi og stabilisere humøret, og det er naturligt godt, når man som lille skal have overskud til at lege, udvikles, møde udfordringer i hverdagen osv. Morgenmåltidet bør derfor ikke springes over, men det behøver ikke være kl 06, det kan godt vente til klokken måske er 8.30 eller hvad der nu passer ind :)
Jeg tænker altså, at du i hverdagene skal prøve at få børnene til at spise lidt frugt eller lignende, så de ikke forlader hjemmet på fuldstændig tom mave, ligesom du så kan give dem boller, yoghurt og lignende med, som de så kan spise et par timer efter. Og i weekenden er det rigtig godt, at I så prioriterer at spise morgenmad sammen. Præcis som du skriver, så lærer børnene at I stadig prioriterer det at spise og samtidig vænnes deres indre ur også til at få lidt behov for mad om morgenen.
Hvis ingen af børnene er glade for grød, så kan du prøve at lave klatkager. Det er i princippet grødklatter, som du steger på panden. Du kan evt. mikse med lidt moset banan eller lignende, ligesom der kan kommes lidt frugtmos på, når det serveres.
Storebror kan, og lillesøster når hun bliver lidt ældre, også få f.eks. Minifras, Havrefras, Cornflaskes eller lignende. Det er dog vigtigt, at du holder øje med indholdsdeklarationen, for en del produkter indeholder alt for meget sukker. Som udgangspunkt bør morgenmadsprodukter indeholde mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram. Minifras er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og de er faktisk et okay valg til børn :)
Lidt havregryn med sukker og mælk er naturligvis også en mulighed, og det er også en rigtig god idé at bage selv. Du kan bage havregrynsboller, grahamsboller og lignende, som har et højere fiberindhold - de kan fryses og du kan tage en op og optø/lune den i ovnen og servere med lidt smør, ost, marmelade, frugt.
Yoghurt produkter (igen med max 10 gram sukker pr 100 gram og faktisk helst neutrale produkter) hvorpå du kommer revet æble, banan eller friske frugtstykker, eller finder mysli eller andet drys, kan storebror kan få lidt af. Lillesøster bør ikke få mere end max 50 ml surmælksprodukt, når hun ikke er ældre. Hun bør være 12 måneder, før du tilbyder hende komælk.
Og i weekenden kan I også spise lidt æg, skinke, pølser, bacon eller lignende, så morgenmaden her nogle gange er noget nyt og andet. Faktisk må de også gerne få et stykke rugbrød med ost, bær, frugt... hvis du tænker, at de måske bedre kan lide dette.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske