Svar: Morgenmad til småbørn

3. januar 2018

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring morgenmad :)

Vi er alle forskellige, og det betyder også, at hvor nogen vågner og er sultne og parate til at spise med det samme, så er der nogen af os, som ikke kan spise morgenmad, før vi har været vågne i en time eller to... og det skal der naturligvis være plads til. Derfor er det vigtigt, at du ikke presser dine børn til at spise, hvis de ikke er sultne.

Det er dog en god idé at sikre dem en lille smule, så de får lidt ned i maven, før I kører hjemmefra, især fordi du nok ikke helt ved, hvornår de får mulighed for at få lidt mad... Det kan f.eks. godt være lidt frugt, smoothies og lignende, som du forsøger dig med nu. Ligesom det er rigtig vigtigt, at du sikrer dig, at de så har mulighed for at få noget at spise, når de et par timer senere faktisk er sultne. De bør ikke gå fra morgen til frokost uden mad...

Det er vigtigt, at deres sene morgenmåltid bliver et godt måltid og ikke bare en let og mere eller mindre tilfældig snack. Når vi anbefales at spise en god morgenmad ofte med et højt indhold af fibre og protein, så er det fordi det får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, det er med til at give vedvarende energi og stabilisere humøret, og det er naturligt godt, når man som lille skal have overskud til at lege, udvikles, møde udfordringer i hverdagen osv. Morgenmåltidet bør derfor ikke springes over, men det behøver ikke være kl 06, det kan godt vente til klokken måske er 8.30 eller hvad der nu passer ind :)

Jeg tænker altså, at du i hverdagene skal prøve at få børnene til at spise lidt frugt eller lignende, så de ikke forlader hjemmet på fuldstændig tom mave, ligesom du så kan give dem boller, yoghurt og lignende med, som de så kan spise et par timer efter. Og i weekenden er det rigtig godt, at I så prioriterer at spise morgenmad sammen. Præcis som ...

Annonce

... du skriver, så lærer børnene at I stadig prioriterer det at spise og samtidig vænnes deres indre ur også til at få lidt behov for mad om morgenen.

Hvis ingen af børnene er glade for grød, så kan du prøve at lave klatkager. Det er i princippet grødklatter, som du steger på panden. Du kan evt. mikse med lidt moset banan eller lignende, ligesom der kan kommes lidt frugtmos på, når det serveres.

Storebror kan, og lillesøster når hun bliver lidt ældre, også få f.eks. Minifras, Havrefras, Cornflaskes eller lignende. Det er dog vigtigt, at du holder øje med indholdsdeklarationen, for en del produkter indeholder alt for meget sukker. Som udgangspunkt bør morgenmadsprodukter indeholde mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram. Minifras er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og de er faktisk et okay valg til børn :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lidt havregryn med sukker og mælk er naturligvis også en mulighed, og det er også en rigtig god idé at bage selv. Du kan bage havregrynsboller, grahamsboller og lignende, som har et højere fiberindhold - de kan fryses og du kan tage en op og optø/lune den i ovnen og servere med lidt smør, ost, marmelade, frugt.

Yoghurt produkter (igen med max 10 gram sukker pr 100 gram og faktisk helst neutrale produkter) hvorpå du kommer revet æble, banan eller friske frugtstykker, eller finder mysli eller andet drys, kan storebror kan få lidt af. Lillesøster bør ikke få mere end max 50 ml surmælksprodukt, når hun ikke er ældre. Hun bør være 12 måneder, før du tilbyder hende komælk.

Og i weekenden kan I også spise lidt æg, skinke, pølser, bacon eller lignende, så morgenmaden her nogle gange er noget nyt og andet. Faktisk må de også gerne få et stykke rugbrød med ost, bær, frugt... hvis du tænker, at de måske bedre kan lide dette.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor